
شماره کتابشناسی ملی: 8682909
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-167-7
نوبت چاپ :اول
شمارگان:
10🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
افزون بر این باید به دیگر قرينهها توجّه کرد و از آنها نيز سود جست، چه قرینههای برآمده از درون حدیث و چه قرينههاى بیرونی - که بخشی از آنها به «قرینههای مقامی» نیز تعبیر میشود -. با در دست داشتن نرمافزارهای حدیثی، میتوان با گردآوری کاربردها و شواهد بیشتر، به تحلیل همه قرینهها پرداخت.
در فهم معنای مجازی و استعاری، بیشتر باید بر بهرهمندی از ذوق ادبی و اُنس با نثر و ادب و اشعار کهن عرب تکیه نمود. این، همان شیوۀ عالمان حدیثشناس و ادیب در فهم بیانهای مجازی معصومان علیهم السلام است.
دو برادر دانشمند، سیّد مرتضی و سیّد رضی از این گونه عالمان هستند که خود، شاعر و ادیب و با اصطلاحات و صنایع ادبی آشنا بودهاند. سیّد مرتضی در الأمالی خود، بسیاری از اصطلاحات مجازی موجود در آیات و احادیث را تحلیل نموده و سیّد رضی در المجازات النبویّة، بسیاری از مَجازات موجود در احادیث نبوی را شرح کرده است. وی با سامان دادن نهج البلاغة، گنجینهای گرانبها از تشبیهات، استعارات و دیگر مجازهای علوی را از دستبرد روزگار رهانیده و برای ما به یادگار نهاده است.
نمونۀ اوّل: اُمّ الکتاب
در حدیث نبوی آمده است:
کُلُّ صَلاةٍ لا یُقرَأ فیها بِاُمِّ الکِتابِ فَهِی خِداجٌ. (۱)
هر نمازى که در آن اُمّ الکتاب خوانده نشود، ناقص است.
اُمّ الکتاب، عنوانی برای سورۀ حمد است.
نمونۀ دوم: صلاة
نمونۀ تردید بین معنای لغوی و اصطلاحی، واژۀ «صلاة» در این حدیث است:
إذا دُعِىَ أحَدُكُم إلى الطَّعامِ فَليُجِب، فإن كانَ صائماً فَليُصَلِّ. (۲)
اگر یکی از شما به خوردن غذا دعوت شد، آن را بپذیرد و اگر روزه داشت، صلات دهد.
-----------------۱. . المَجازات النبویّة، ص ۱۱۱، ح ۷۹. برای آگاهی از نمونههای دیگر، ر.ک: بصائر الدرجات: ج۱، ص ۳۴۶، ح ۲۴، تفسير العيّاشی، ج۱، ص ۱۹، ح ۱ و ص ۲۰ ح ۸ ـ ۹ و ... .
۲. . سنن الترمذى، ج ۲، ص ۱۳۹، ح ۷۷۷.