
شماره کتابشناسی ملی: 8682909
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-167-7
نوبت چاپ :اول
شمارگان:
10🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
یَا عَليّ! قُم فَاقطَع لِسَانَه.
ای علی! برخیز و زبان او را قطع کن.
ایشان برخاست، دست شاعر را گرفت و به جایگاه غنائم برد و به او فرمود که میتواند تازهمسلمان انگاشته شود و سهم بیشتری از غنیمت ببرد یا در جرگۀ مهاجران و انصار باسابقه بماند و سهم کمتری بگیرد. (۱)
گفتنی است پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در جایی دیگر، برای ساکت نمودن فقیری که هنگام درخواستش، به مدح و ثنای ایشان پرداخت، همین عبارت را به حضرت علی علیه السلام فرمود و در آن جا نیز امام علی علیه السلام با دادن چند درهم، زبان درخواست کننده را بست. (۲)
نمونۀ ششم: گردندرازی
در این روایت نبوی دقت کنید:
المُؤَذِّنونَ أطوَلُ النّاسِ أعناقاً یَومَ القِیامَة. (۳)
اذانگویان، گردندرازترین مردم در روز قیامت هستند.
روشن است که «گردندرازی» ستایش شمرده نمیشود و حتّی گونهای نکوهش و عیبجویی است، در حالی که بی گمان، هدف پیامبر صلی الله علیه و آله در این سخن، آن بوده که از آثار نیکوی اذانگویی، بویژه در قیامت و پس از حشر انسانها، یاد کند. از این رو باید دید معنای گردندرازی در این حدیث چیست.
برخی معتقدند در زبان عربی، بزرگان و رؤسا را با عنوان «طولُ العُنُق» توصیف میکنند. از این رو توصیف اذانگویان به این وصف، به معنای سیادت، آقایی، ریاست و مهتری آنان است. برخی دیگر معتقدند این وصف به معنای امیدواری است؛ زیرا هر کس به چیزی نزدیک و مُشرف باشد، در پی آگاهی از وضعیت آن است. بنا بر این، حدیث، گویای آن است که مؤذّنان، امیدوارترین افراد در روز قیامت هستند که گردن فراز میکنند تا جایگاه خود را در بهشت و نعمتهای بهشتی ببینند.
-----------------۱. . الإرشاد، ج ۱، ص ۱۴۷ ـ ۱۴۸؛ إعلام الوری، ج ۱، ص ۲۳۷.
۲. . معاني الأخبار، ص ۱۷۱، ح ۱.
۳. . وسائل الشیعة، ج ۵، ص ۳۷۶.