
شماره کتابشناسی ملی: 8682909
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-167-7
نوبت چاپ :اول
شمارگان:
10🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
إذا أصبَحَ ابنُ آدَمَ فَإنَّ الأعضاءَ كُلَّها تُكَفِّرُ اللّسان. (۱)
در آغاز هر روز، اعضای بدن انسان در برابر زبان خضوع میکنند.
عبارت مشابه آن نیز از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است:
مَا مِن يَومٍ إِلَّا وَ كُلُّ عُضوٍ مِن أَعضَاءِ الجَسَدِ يُكَفِّرُ اللِّسَانَ يَقُولُ: نَشَدتُكَ اللَّهَ أَن نُعَذَّبَ فِيك. (۲)
روزی نیست مگر آن که هر عضوی از انسان در برابر زبان، خضوع میکند و به او میگوید: تو را به خدا سوگند میدهم کاری نکنی که ما به سبب آن عذاب شویم. (۳)
دو. دگرگونی کاربرد
زبان و واژههای آن، دستخوش تغییرات کند و تند میشوند. گاه، معنای یک واژه و حتّی خود آن فراموش میشود و گاه، کاربرد یک واژه تغییر میکند، در حالی که کاربرد نخست هنوز به گونۀ کامل فراموش نشده است.
برای نمونه، بر اساس یک قاعدۀ عمومی و فراگیر - که در بسیاری از جوامع به چشم میخورد -، مردم به دلیل رعایت ادب، واژهای را که به معنایی شرمآلود یا نامطبوع اشاره دارد، به کار نمیبرند و واژهای را جانشین آن میکنند که به معنای همراه و لازم آن اشاره دارد. در گذر زمان، این معنای لازم در بیشتر کاربردها، جانشین معنای اصلی واژه میشود و معنای آن را میگیرد، هرچند معنای اصلی واژه را حذف نمیکند. حال اگر در جایی واژه، در همان معنای اصلی از یاد رفتهاش به کار برود و مخاطب با این فرهنگ آشنا نباشد، این واژه و عبارت در بر دارندۀ آن برایش غریب مینماید. مثلاً واژۀ «غائط» در زبان عربی به معنای جایگاه مطمئن و گودتر و فروتر از نقاط مجاور است. (۴) در روزگار قدیم، اعراب بادیهنشین، برای قضای حاجت به جایگاهی دور و گود میرفتند تا در دیدرس دیگران نباشند. این گونه شد که «غائط» به تدریج به معنای مدفوع انسان به کار رفت و این معنا مشهورتر از معنای اصلی آن شد. حال اگر مشاهده کنیم که در حدیث نبوی آمده است:
-----------------۱. . النهایة، ج ۴، ص ۱۸۸.
۲. . الکافی، ج۲، ص۱۱۵، ح ۱۲ .
۳. . یعنی اساس خلافکاری اعضای بدن، از زبان نشئت میگیرد.
۴. . ر.ک: العین، ج ۴، ص ۳۵، مادّۀ «غوط».