
شماره کتابشناسی ملی: 8682909
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-167-7
نوبت چاپ :اول
شمارگان:
10🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
أَ شُهُودٌ كَغُيَّابٍ وَ عَبِيدٌ كَأَربَابٍ؟ (۱)
آیا حاضرانی چون غایب و عبدهایی چون ارباب هستید؟
همچنین اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله در مقابل زیادهروی غالیان که امامان علیهم السلام را صاحباختیار مطلق جهان میشمردند، خود را عبد و مربوب خداوند معرّفی میکردند:
إيّاكُم و الغُلُوَّ فينا، قُولُوا إنّا عَبيدٌ مَربوبون. (۲)
از غلو در بارۀ ما بپرهيزيد و بگوييد ما بندگان مربوب خدا هستیم.
معنای دقیق و ظریف «رَبّ» در کاربرد قرآنی و حدیثی، ناظر به صاحباختیاری خداوند است، خواه مالک و مربّی باشد یا مالک و مربّی نباشد. این معنا، واژۀ «ربّ» را از واژگان نزدیک به خود (۳) متمایز میکند.
ترکیبهای «ربّ الکعبة» «للبیت ربّ» «عبید کأرباب» و... ناظر به همین معناست. این معنا در سخن ابن عبّاس در توجیه بیعت نکردن با عبداللّٰه بن زبير نیز نمود دارد، آن جا که به «ربوبیّت و صاحباختیاری» بنی امیّه بر دیگران اشاره میکند. (۴) روشن است که حاکمان، مربّی و مالک مردمان نیستند؛ بلکه تنها قیّم امور مردماناند.
اعتقاد غالیان در بارۀ امامان نیز معنای صاحباختیاری را برای واژۀ «رَبّ» تقویت میکند. آنان اعتقادی به خالق بودن یا مالک بودن امامان نداشتند؛ بلکه آنان را صاحباختیار جهان میشمردند و مقام ربوبیّت را برای آنان قائل بودند. از این رو اهل بیت علیهم السلام در مقابله با آنان خود را عبد و مربوب خدای سبحان میشمردند.
چکیده
دشواری واژه به سبب عوامل پنجگانه (شهرت و غلبۀ کاربرد، دگرگونی کاربرد، ظرافت معنایی واژههای مترادف، داد و ستد زبانی، و ناآشنایی با مصداق) است.
-----------------۱. . همان، خطبۀ ۹۷.
۲. . همان، ج ۲۵، ص ۲۷۰.
۳. . مالک، خالق، صاحب و مصلح (ر.ک: معجم مقاییس اللّغة، ج ۲، ص ۳۸۱؛ لسان العرب، ج ۱، ص ۳۹۹).
۴. . «لأن يَرُبَّنِی بنو عمّى أحبّ إلىّ من أن يَرُبَّنِی غيرهم» (النهایة، ج ۲، ص ۱۷۹).