
برادری - ادب - اذان - آزاررسانی
شماره کتابشناسی ملی:
محل نشر:
ناشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
شابک : 978-964-493-493-3
نوبت چاپ :
شمارگان:
4🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
درآمد
ايذاء ، در لغت
ايذاء ، از ريشه «أذى» به معناى آزار رساندن به ديگرى است . ابن فارس مى گويد :
الهَمزَةُ وَ الذّالُ وَ الياءُ : أصلٌ واحِدٌ ، وَ هَوَ الشَّى ءُ تَتَكَرَّهُهُ وَ لا تَقِرُّ عَلَيهِ . (۱)
همزه و ذال و ياء ، يك ريشه معنايى دارد (۲) و آن ، چيزى است كه از آن، نفرت دارى و آن را نمى پذيرى . راغب مى نويسد:
الأَذى ما يَصِلُ إلَى الحَيَوانِ مِنَ الضَّرَرِ ، إمّا فى نَفسِهِ أو جِسمِهِ أو تَبعاتِهِ دُنيَوِيّا كانَ أو اُخرَوِيّا . (۳)
أذى ، زيانى است كه به جاندار مى رسد ، به جانش ، يا به جسمش ، يا به پيامدهاى دنيوى و يا اخروى اش . -----------------۱. معجم مقاييس اللغة : ج ۱ ص ۷۸ مادّه «أذى» .
۲. اصل ، در اصطلاح ابن فارس ، يعنى معناى اصلى يك لفظ. بنا بر اين ، وقتى مى گويد فلان كلمه داراى دو اصل است ، بدين معناست كه اين كلمه در اصل براى دو معنا وضع شده است (ر. ك : مباحثى در فقه اللغه و زبان شناسى عربى ، رمضان عبد التوّاب ، ترجمه حميدرضا شيخى ، ص ۲۱) .
۳. مفردات ألفاظ القرآن : ص ۷۱ مادّه «أذى» .