
شماره کتابشناسی ملی:
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-103-5
نوبت چاپ :
شمارگان:
5🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
بهعبارت دیگر، باید دید آیا به روایت عمل شده یا نه؟ اگر مشهور، به روایتی عمل کرده باشند، پس آن حجت است؛ چه سند آن معتبر باشد و چه اعتبار نداشته باشد؛ یعنی اگر روایت ضعیف باشد، اما مشهور به آن عمل کردهاند، این روایت، حجت است؛ اما اگر مشهور اعراض کرده باشند، روایت حجت نیست، یعنی حتّی اگر سند روایت هم صحیح باشد، اما مشهور به آن عمل نکرده باشند، روایت از اعتبار ساقط میشود؛ حتی گفتهاند روایت صحیحی که مشهور به آن عمل نکرده، بیشتر مورد وَهن واقع میشود؛ زیرا روشن میشود که عیب مهمی داشته که با وجود سند صحیح، مشهور از آن اعراض نموده و به آن عمل نکرده است. بنابراین مناط حجیت حدیث، عمل مشهور است؛ نه توثیق و تضعیف راوی؛ بر اساس این دلیل، نیازی به دانش رجال نیست.
بررسی و نقد
دلیل مزبور از حیث صغری و کبری مخدوش شمرده شده که تفصیل آن در ذیل میآید:
الف - اشکال صغروی
صغرای دلیل چهارم عبارت است از: معیار حجیت حدیث، عمل مشهور میباشد. در این صغری چهار سؤال، موجب خدشهدار شدن آن شده است؛
۱. دستیابی به عمل و نظر مشهور چگونه ممکن است؟ دستیابی به اتفاقنظر شش نفر یا هفت نفر از علما که کتابهایشان بهدست ما رسیده را نمیتوان نظر مشهور دانست؛ زیرا تعداد علمای شیعه بسیار قابل توجه بوده است.
حقیقت آن است که ما بهنظر و فتاوای مشهور قدما دسترسی نداریم و تنها آگاهی ما از نظرات ایشان منحصر است به کتب معدود و محدودی که از عالمانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، ابن زهره گزارش شده است. تعداد این عالمان از ده نفر تجاوز نمیکند و با این تعداد انگشتشمار مُسلّما نظر مشهور حاصل نمیشود؛ بنابراین تحصیل قول مشهور متعذّر یا بسیار مشکل است.