
شماره کتابشناسی ملی:
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-103-5
نوبت چاپ :
شمارگان:
5🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
این احتمال غیر قابل قبول است و تضعیف میشود. مهمترین دلیل در رد این استدلال این است که خود شیخ طوسی بعضی از اشخاصی را که دربارۀ آنها فرموده «اُسْنِدَ عَنه»، تضعیف کرده است؛ پس چطور میتوان آن را بهمعنای اعتماد و وثوق دانست؟
۲. اُسْنِدَ عَنه: اسناد تا پیامبر صلی الله علیه و آله
در احتمال دوم نیز عبارت باید بهصورت مجهول خوانده شود و ضمیر «عنه» به همان صاحب ترجمه باز میگردد؛ اما اسناد بهمعنای اعتماد نیست؛ بلکه بهمعنای رفع الحدیث و إسناد [یا نسبتدهی] حدیث به پیامبر صلی الله علیه و آله است. در این صورت معنای عبارت «اُسْنِدَ عَنه» عبارت است از: «حدیث به این شخص متوقف نشده، بلکه بالا رفته تا به پیامبر رسیده است».
این احتمال نیز بر توثیق دلالت نمیکند و تنها بیانی در خصوص نقل حدیث نبوی توسط صاحب ترجمه است. البته امکان دارد بر اندکی مدح دلالت کند، اما مفهوم بیانشده بیانگر وثاقت راوی نیست و صرفا بیانکننده این نکته است که وی راوی احادیث نبوی است و در سلسله اسناد آن قرار دارد. بنابراین حتی مدعیان این برداشت نیز ادعای توثیق درباره این لفظ نکردهاند. پس این اصطلاح بنا بر این برداشت، بر ثقه و مورد اعتمادبودن راوی دلالتی ندارد.
۳. اُسْنِدَ عَنه: واقعشدن در سند روایت
در احتمال سوم نیز همچنان فعل با صیغه مجهول قرائت میشود و ضمیر نیز به صاحب ترجمه بازمیگردد اما اسناد بهمعنای این است که راوی در سلسله اسانید واقع است. در این صورت معنای عبارت «اُسْنِدَ عَنه» میشود: « بإسنادِه عَنه»؛ یعنی راوی صاحب ترجمه با سند خویش از [امام مربوطه] روایت نقل کرده است. بهبیان دیگر این راوی از امام مربوطه بهصورت مستقیم حدیث نشنیده، بلکه بالاسناد و با واسطه از ایشان روایت نقل کرده است. آشکار است که این احتمال هم بر توثیق یا تضعیف دلالت نمیکند.