
شماره کتابشناسی ملی: 8682909
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-167-7
نوبت چاپ :اول
شمارگان:
10🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
در این حدیث، سه فعل در کنار هم نشستهاند: فعل امر«اتَّئِد (درنگ کن)» و دو فعل مضارع مجزوم «تُصِب (میرسی)» و «تَکَد (نزدیک است)». در ظاهر، دلیلی برای جزم دو فعل مضارع در دست نیست؛ ولی با دقّت و نیز در نظر آوردن قالب مشابه در جملات دیگر، میفهمیم که شرط مقدّر و برآمده از فعل امر «اتَّئِد»، موجب جزم دو فعل بعدی شده است.
نکتۀ دیگر، این که: «تَکَد» از افعال مقاربه است که با فعلی دیگر ترکیب میشود و خبر از نزدیکی زمان وقوع آن میدهد؛ امّا در این جا فعل دوم نیامده و به قرینۀ سیاق میفهمیم که این فعل همان «تُصِب» است. در نهایت، ساختار معنایی جمله این است: «درنگ کن. [اگر درنگ کنی] میرسی یا نزدیک است که برسی».
چهار. وجود اصطلاح
گاهی اصطلاحات موجود در احادیث نیز مشکلساز میشوند. اصطلاحهای به کار رفته در متون حدیثی که بیشتر آنها حدود هزار و سیصد سال قدمت دارند، در زمان و مکانی بس دور از زمان، مکان، فضا و فرهنگ ما به کار رفتهاند. ناآگاهی از پیشینۀ اصطلاح به کار رفته و قالب تاریخی آن، ما را در فهم متن ناکام میگذارد.
یک نمونه، اصطلاح «سُبحَةُ الحدیث» است که در درس اوّل به آن اشاره شد، یا «کَنزُ الحدیث» و دیگر نمونهها که در درسهای آینده میآید.
پنج. بیان مجازی
دیریابی معنای متن، گاه برخاسته از کاربرد استعاری و مجازی واژهها و ترکیبهاست. به سخن دیگر، آمیختگی معنای مجازی، استعاری و کنایی با معنای حقیقی و ناآشنایی با قالبهای زبانی و بلاغی، گاه مشکلآفرین میشود.
نمونه
در حدیث نبوی آمده است:
قَیِّدُوا الشَّرودَینِ. قیل: وَ ما هُما؟ قال: اللَّفظُ و اللَّحظ. (۱)
این دو چارپای گریزپا را در بند کنید. گفته شد: این دو چیستند؟ فرمود: سخن گفتن و نگاه کردن (یعنی زبان و چشم).
-----------------۱. . جامع الأحادیث، ص ۱۰۷.