
شماره کتابشناسی ملی: 8682909
محل نشر:
ناشر: دارالحدیث
شابک : 978-622-207-167-7
نوبت چاپ :اول
شمارگان:
10🔐 برای فعالیت پژوهشی باید وارد شوید.
🔻یادداشت
⚙️| ----------------------
※ نمایه
⚙️| ----------------------
✧ نشانه
⚙️| ----------------------
با سه مرحلهای که گفته شد، مقدّمات تحقیق و آمادهسازی بستر پژوهش انجام میشود.
مرحلۀ چهارم: اندیشهورزی و نقّادی
پژوهش واقعی که حاصل اندیشۀ حدیثپژوه است و کاروان دانش را به پیش میبرد، در این مرحله شکل میگیرد. برای اندیشهورزی نیاز داریم همۀ مطالب فراهم آمده در مرحلۀ قبل را یکجا گرد آوریم و با دسته بندی آنها پروندۀ علمی غنی و سرشاری شکل دهیم. بخشی از این پروندۀ علمی را باید متناسب با مشکل شکل داد؛ امّا بخشی نیز با تحلیل، بررسی و نقّادی فرآوردههای علمی پیشینیان، به دست میآید. نقاط قوّت و ضعف تبیینها باید دستهبندی شوند و با معیارهای مقبول و شایسته، ارزیابیای نقّادانه و دقیق گردد. همچنین جایگاه و ارزش علمی هر یک از راه حلها و نظریّهها شناسایی و مشخّص شود.
در این میان، احتمال دارد که برخی تبیینها و پاسخها پذیرفته و برخی دیگر رد و تعدیل گردند و تنها قسمتی از راه حل پذیرفته شود. برخی نیز ممکن است در برابر استدلالهای منطقی و علمی تاب نیاورند و مردود شمرده شوند، چنان که ممکن است در مواردی با رفع اشکال، راه حلّ جدیدی پدیدار شود.
مرحلۀ پنجم: گزینش رأی نهایی
گزینش نظر برگزیده، نیازمند آگاهیهای گستردۀ علمی، طرّاحی درست پژوهش، اندیشهورزی، رویّۀ نقّادانه، روحیّۀ منصفانه و قدرت حدس صائب است. چنین رویکردی پژوهشگر را در پرتو کوشش علمی و بررسی و تحلیل اندوختهها به نتیجۀ مطلوب نزدیک کرده، به گزینش رأی نهایی میرساند.
رعایت انصاف علمی در این مرحله، بسیار مهم است و موجب میشود که گرفتار دوگانگی در رد و قبول آرا نشویم. رعایت انصاف علمی، به این است که وقتی در حلّ مشکل یا نقد یک راه حلّ، از معیار و ملاکی استفاده میکنیم، در سنجش دیگر مطالب و اندیشهها و آرای خود نیز، از همان معیار و ملاک استفاده نماییم.